shutterstock_436971544.jpg

Vi är ett schysst elbolag!

Vi är stolta över att vara certifierade med Schysst elhandel. Det innebär att du kan vara säker på att vi är ett schysst val för din el. Allt från att vi är tydliga med våra elpriser, ångerrätt och villkor för dig som är kund, till våra interna processer såsom tydliga rutiner och utbildning av personal.

Att vara certifierad som Schysst elhandlare innebär att vi lever upp till de kundlöften som är framtagna av Energiföretagen Sverige i kampen mot oschyssta säljmetoder i branschen. Med den här certfieringen kan alla elkunder känna sig trygga i sitt val av elhandelsföretag.

Var vi inte schyssta tidigare?

Jo, självklart har vi alltid varit det. Men med den här certfieringen blir det extra tydligt och du kan vara trygg i att vi på HEM arbetar aktivt för att efterleva våra kundlöften till dig. Du hittar kundlöftena längre ner på sidan. 

Schysst_elhandel_logo_Rityta_1.png

Vad innebär Schysst elhandel?

Certfieringen Schysst elhandel ges ut av branschorganisationen Energiföretagen Sverige som har tagit fram kundlöften som vi som elbolag behöver leva upp till. Det betyder att vi gör mer än vad lagen kräver, för att du som kund ska känna dig helt trygg med ditt val.

Att bli certifierade är ingen lätt grej, utan det är ett oberoende certifieringsföretag som gör granskningen. Företaget som tar hand om certifieringsprocessen är DNVGL.

Elbolag som är med på den så kallade ”Svarta listan” kan inte bli certifierade. Svarta listan tas fram av Konsumenternas energimarknadsbyrå och är en sammanställning över de företag som har genererat flest kundklagomål. 

Här är några av alla de kundlöftena som vi uppfyller:

Allmänna avtalsvillkor.
Vi tillämpar de allmänna avtalsvillkor som branschen och Konsumentverket kommit överens om.

Särskild hänsyn till utsatta kunder.
Vi ingår inte avtal med en kund om det finns anledning att anta att personen har svårt att förstå innebörden och konsekvenserna av att ingå ett elhandelsavtal.

Tydlig avsändare.
Det ska tydligt framgå för dig som kund att det är HEM som säljer produkten och vilken verksamhet vi bedriver.

Tydlig och rätt prisinformation.
Kunden ska kunna förstå vilka komponenter i elpriset som kan förändras under avtalstiden och vilka fasta påslag som tillkommer. I det fall priset inte kan anges i förväg ska det tydligt och klart framgå hur priset beräknas.

Ångerrätt.
Du ska informeras om din ångerrätt av oss.

Konsumentens rättigheter och klagomålshantering.
Du som kund har rätt att vända dig direkt till oss för att få hjälp med klagomål och information om dina rättigheter

Kundservice och tillgänglighet. 
Du ska få inom rimlig tid hjälp av oss vid frågor.