Telefon_Bright.jpg

HEM väljer Bright för ökad kundnöjdhet

HEM krokar arm med teknikföretaget Bright Energy AB för att erbjuda en digital tjänst för sina kunder som ger koll på energiförbrukning och klimatpåverkan.

Nu tar HEM, Halmstads Energi och Miljö, steget och gör det ännu enklare för sina kunder att agera medvetet, klimatsmart och energieffektivt. Med Brights digitala plattform, som kommer att finnas tillgänglig både på hem.se och som mobilapp, blir det möjligt för kunderna att enkelt få koll på sin energiförbrukning, se sin klimatpåverkan och på sikt dagen för soptömning. HEM blir dessutom först i Sverige med att använda Bright till hela sin tjänsteportfölj med koppling till både energi- och miljötjänster. 

Daniel.jpg

Digital tjänst som underlättar vardagen

- Samarbetet med Bright är ett viktigt steg för att öka kundnöjdheten genom att erbjuda digitala tjänster som förenklar och underlättar våra kunders vardag. Speciellt ur ett klimatperspektiv. Att vi dessutom blir först ut på den svenska marknaden att addera både energi- och miljötjänster i en och samma plattform känns såklart oerhört spännande, säger Daniel Snygg Online & Digital Manager på HEM.

En central del i HEM:s pågående digitaliseringsarbete är att vara tillgängliga och att möta kunderna i den kanal som de själva önskar. I våras lanserades en chatt på webbplatsen som gör det möjligt att vägleda och ge råd kring frågor som rör energi och miljö. 

En effekt av chatten, den nya digitala tjänsten, är att HEM når betydligt fler kunder utan att göra avkall på inkommande samtal. Det är även en av anledningarna till att valet nu föll på Bright.

- Att vi valde Bright är mycket på grund av användarvänligheten. Plattformen är intuitiv och gör det möjligt för våra kunder att enkelt få tips på hur man konkret minskar sin klimatpåverkan i form av energispartips och liknande precis när och hur de vill. Det är ett mervärde som vi tror kommer att uppskattas enormt av våra kunder, säger Daniel Snygg.

Camilla_Bright_2.png

Teknik och enkelhet i fokus

Bright har funnits sedan 2012 och samarbetar nu med flera andra energibolag som vill erbjuda sina kunder en enkel möjlighet att styra sin elanvändning. Syftet är att maximera klimatnyttan från förnybara energikällor och hjälpa Sveriges elnät att klara av en ökad belastning.

- Vi på Bright är otroligt glada över att vi blev den leverantör som får ta fram en digital plattform för HEM och deras slutkunder. Det här är en resa vi kommer göra tillsammans och vi ser fram emot att få arbeta nära HEM under många år framöver, säger Camilla Forsberg COO och Kundansvarig på Bright Energy.

Brights digitala plattform passar alla HEM:s kunder. Från kunden som enbart vill kunna se, följa och betala sin faktura till kunder med solceller på taket som vill följa sin solproduktion och ladda elbilen på bättre timmar till exempel.

Den digitala tjänsten kommer att lanseras i början av 2021 och kommer därefter att utvecklas med fler funktioner och tjänster framåt.