Close up young mixed race woman calculating domestic expenses involved in financial paperwork indoors, focused lady managing monthly banking payments summarizing utility bills and taxes at home.

Vad gör jag om jag inte kan betala?

På många sätt är det besvärliga tider och det verkar som att allting hör ihop och kommer på en gång. Kriget i Ukraina, inflation, skyhöga bränslepriser och livsmedelspriser och sedan en lång tid även rekordhöga elpriser. Det är många som bävar varje gång räkningarna kommer och nu ser elpriserna ut att kunna bli riktigt otäckt höga i vinter också. Men vad gör jag om jag helt enkelt inte kan betala min elräkning?

Vi vet sedan förra vintern hur mycket extra pengar som gick åt för att betala elräkningen jämfört med året innan. Så när vissa experter nu talar om elpriser på tre till fem gånger så höga som i vintras blir man ju rädd. Tänk om det blir för mycket?

Får du en elräkning du inte kan betala blir det naturligtvis jobbigt, men få inte panik direkt. Innan någon el stängs av så finns det faktiskt tid och möjlighet till viss hjälp längs vägen. Det sämsta du kan göra är att sticka huvudet i sanden och låtsas som att räkningen inte finns.

Kontakta ditt elbolag

Det första du gör är att kontakta ditt elhandelsbolag. Många i Halmstad har HEM som sitt elhandelsbolag, men eftersom elen in i ditt hem är något du själv får välja bolag för så kanske du valt något annat. Kolla fakturan om du är osäker och kontakta sedan bolaget för ett samtal. Hos oss på HEM, som de flesta bolag, finns möjlighet att vid ett tillfälle skjuta upp en betalning om du tidigare skött dina betalningar. Det går också att dela upp fakturor i en avbetalningsplan men tänk på att vintern trots allt är ganska lång och varje månad kommer det en ny faktura som ska betalas. Risken är att om du skjuter betalningarna framför dig blir det ju till slut ännu svårare att betala.

Om jag inte betalar alls då?

Att strunta i att betala är det sämsta du kan göra för problemet blir bara större och dessutom mycket dyrare. Uteblir din betalning får du en påminnelse från oss ungefär 10 dagar efter att fakturan skulle betalats. Då läggs även en påminnelseavgift på. Betalar du inte nu heller så tar Svea Inkasso över ärendet och nu börjar det ticka extra avgifter och kostnader. Varje gång de skickar något till dig läggs nya avgifter på den fakturakostnad du hade från början. I värsta fall kan det handla om många extra tusenlappar om du inte betalar.

Stänger ni verkligen av elen mitt i vintern?

Ja, tyvärr så gör vi det. Elbolagen säljer el till sina kunder precis som en affär säljer en vara. Betalar inte kunden för varan kan man inte få den. Vi går ju inte till mataffären och hämtar en korg med mat och tror att vi kan ta hem den utan att betala. Samma sak med elbolagen.

Men innan elen stängs av har du som kund haft ganska lång tid på dig att försöka reda ut situationen och betala. Ringer du vår kundservice och säger att du inte kan betala försöker vi hjälpa dig med det vi kan. Du kanske klarar situationen genom att dela upp betalningen. Kanske underlättar det för dig att byta till månadsfaktura om du betalar varje kvartal. Du kan också få råd om hur du sänker din elförbrukning för att slippa så höga kostnader längre fram.

Kontakta kommunen

Går din situation inte att lösa med en avbetalningsplan eller liknande hos elhandelsbolaget kan du kontakta Halmstads kommun genom att ringa 035-13 70 00. Du kopplas då till avdelningen för ekonomiskt bistånd. De kan hjälpa dig se över situationen och utreda om du kan få ekonomiskt stöd. Halmstads kommun erbjuder även budget- och skuldrådgivning som kan hjälpa dig att se över din ekonomi ur ett bredare perspektiv samt energi- och klimatrådgivning som bland annat kan ge dig råd avseende hur du kan minska din elanvändning.

Tidigast 51 dagar efter utebliven betalning stängs elen av. Du får då en kostnad för detta också och dessutom ännu en avgift för att elen ska sättas igång igen när fakturan och alla extra avgifter betalats. Så hur jobbigt det än känns när fakturan först kommer är det allra bästa alltid att prioritera och betala elräkningen direkt.

Vi som jobbar på HEM har stor förståelse för att situationen är jobbig. Vi har egna hem och egna räkningar och oroar oss också för framtiden. Var inte rädd att kontakta oss, ställa frågor och få lite tips och råd om vad du kan göra eller vart du kan vända dig. Här på vår hemsida hem.se finns mycket information om elspartips och annat som kanske kan bli till lite hjälp.