privat_eller_el_1.jpg

Ersättning vid strömavbrott

Vår ambition är att du ska ha tillgång till den el du behöver, varje timme av varje dygn. Och vi har därför ständig beredskap. Men ibland uppstår ändå avbrott. Då kan du ha rätt till ersättning eller skadestånd.  

Rätt till avbrottsersättning

När du haft ett strömavbrott som varat minst tolv timmar i sträck har du normalt sett rätt till ersättning. Avbrottsersättning ska betalas ut så snart som möjligt men senast inom sex månader från det att vi som elnätsföretag fått kännedom om själva avbrottet.

Avbrottsersättningen betalas till dig utan att du behöver anmäla avbrottet till oss. Om du mot förmodan inte får någon ersättning men tycker att du borde ha det så måste du göra anspråk på detta inom 2 år från det att avbrottet upphörde. Hur mycket du får i ersättning beror på avbrottets längd och din beräknade årliga elnätskostnad. Lägsta ersättningsnivå är 1 000 kr.

el2.jpg

Rätt till skadestånd

Berättigad till skadestånd kan du vara oberoende av elavbrottets längd. Skadestånd omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt annan förlust på grund av avbrottet. Skadeståndet måste begäras inom två år från det att skadan inträffade för att rätten till skadestånd inte skall gå förlorad. Eventuell avbrottsersättning avräknas från skadeståndet. Skadestånd utgår inte om elnätsföretaget visar att avbrottet beror på ett hinder utanför företagets kontroll.
RedTrad1.jpg

Vägledning och möjlighet att pröva

För att få vägledning om exempelvis jämkning av avbrottsersättning eller om undantag gäller kan elanvändare vända sig till exempelvis Konsumenternas energimarknadsbyrå eller till kommunal konsumentvägledare. Om ni vill få beslutet prövat kan ni vända er till Allmänna reklamationsnämnden eller till allmän domstol.