
Avtal och priser
- Företag /
- Återvinn & sortera - Verksamheter /
- Regler och avgifter
Vi på HEM kan det här med avfallshantering - och vi vill hjälpa dig som verksamhetsutövare i Halmstads kommun. På denna sida förklarar vi vilka regler som gäller, hur avgiftssystemet är uppbyggt och vad det innebär för just din verksamhet.
Regler och ansvar – vad gäller för verksamheter?
Halmstads kommuns renhållningsordning, bestående av avfallsplan och avfallsföreskrifter, reglerar ansvaret mellan kommun, HEM och verksamheter för hantering av kommunalt avfall.
Med verksamheter avses bland annat företag, föreningar, kontor, restauranger, skolor och vårdinrättningar – det vill säga fastigheter som inte räknas som privathushåll.
Verksamhetsutövare som är fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare måste:
- Sortera avfallet enligt föreskrifter (t.ex. restavfall, bio-, förpackningar och tidningar).
- Se till att avfallsbehållarna är lättåtkomliga och placerade enligt gällande standarder.
Se Skapa plats för avfallshantering - Informera personal och kunder om sortering och avfallshantering.
Avfall i Halmstads kommun
I Halmstads kommun är det främst 3 dokument som styr avfallshanteringen med tillhörande kostnader. Det handlar om Avfallsplan, Renhållningsordning och Avfallstaxa.
Samtliga styrdokument ägs och beslutas av Halmstads kommun. Avfallsplanen är ett mer övergripande styrdokument som är obligatoriskt för kommunen enligt miljöbalken. Renhållningsordningen handlar mer om lokala föreskrifter gällande avfallshanteringen i vår kommun. Avfallstaxan är det dokument som styr avgifterna för hantering av avfall.
Vill ni veta vad som gäller för just er verksamhet?
Kontakta våra avfallsrådgivare kring abonnemang, anpassning av hämtning
eller speciallösningar. Vi hjälper er i avfallsdjungeln!


