
Vi hjälper dig att fixa flytten
- Privat /
- Kontakta vår kundservice /
- Flyttanmälan
Att flytta kan vara både underbart och stressigt på en och samma gång. Om du dessutom byter bostadstyp är det en massa saker du aldrig behövt tänka på tidigare som helt plötsligt blir viktiga. I en sådan storm kan det vara skönt att hitta någon att hålla i - någon som välkomnar dig HEM.
Oavsett om du flyttar in eller ut behöver du göra en flyttanmälan till oss – i god tid. Det gäller elnät, elavtal och sophantering. För att vi ska kunna hjälpa dig behöver du göra en flyttanmälan. Det gör du enkelt här på hem.se eller genom att slå oss en signal.
Vid en flyttanmälan behöver vi verifiera att det är du som är kund. Därför är det viktigt att du kan signera eller identifiera med ditt BankID. Gör din flyttanmälan senast 14 dagar före flyttdatumet för att undvika uppsägningstider och eventuella dubbla kostnader.
Att tänka på vid flytt
Meddela oss minst 14 dagar innan du ska flytta så slipper du stå utan el i ditt nya boende och att betala fakturor till boendet som du redan lämnat.
Tips! Se till att ha din nya adress, eventuellt lägenhetsnummer och flyttdatum redo när du kontaktar oss så att vi enkelt kan hjälpa dig!
Checklista
- Anmäla flytten till Skatteverket
- Meddela Skatteverket att du flyttar så att du hamnar på rätt folkbokföringsadress. Se även till att eftersända din post så att den inte hamnar i fel postlåda framöver och du slipper att få påminnelser på dina fakturor. - Kontakta ditt försäkringsbolag
- Avsluta din befintliga hemförsäkring eller se till att flytta med den till ditt nya boende. Se till att jämföra olika försäkringsbolag innan du gör ditt val, här kan det finnas en och annan slant att spara! - Telefoni och bredband
- Kontakta din leverantör av bredband och telefoni och säg upp eller flytta med till din nya adress. - Flytthjälp och städ
- Har du fixat flytthjälp och städning? Fråga vänner och familj om hjälp eller boka en flyttfirma/städfirma. Ett tips är att ta in offerter från olika firmor innan du bokar tid!

Viktigt att veta när du flyttar ditt elavtal
När du flyttar gör du en flyttanmälan här på hemsidan. Samma formulär används både för att säga upp elavtalet på din gamla adress och för att starta ett nytt elavtal på din nya adress.
Uppsägningstid
- Alla elavtal har 14 dagars uppsägningstid.
- Det betyder att om du anmäler din flytt mindre än 14 dagar innan du lämnar bostaden, så fortsätter du att betala för elen på din gamla adress tills uppsägningstiden är slut.
- Uppsägning av elavtal gäller bara när du flyttar ut från en adress.
Inflytt
- När du flyttar in kan vi nästan alltid starta elavtalet samma dag som du gör din flyttanmälan.
- Har du fortfarande uppsägningstid kvar på ditt gamla elavtal? Då innebär det att du under en period kommer att ha två elavtal samtidigt:
- ett för den gamla bostaden (tills uppsägningstiden löper ut),
- och ett för den nya bostaden (från din inflyttningsdag).
Du behöver teckna ett nytt för din nya adress. Vill du teckna ett elhandelsavtal med oss på HEM kan du göra det direkt här på hem.se.
Har du koll på allt detta kan du vara trygg med att elen fungerar – både där du flyttar ifrån och där du flyttar in.

Viktigt att veta om avfallsabonnemang när du flyttar
När du flyttar behöver du tänka på hur avfallshanteringen fungerar på din nya adress.
För dig som flyttar till eller från villa
- Avfallsabonnemanget följer huset, inte personen.
- Det betyder att den nya ägaren automatiskt tar över abonnemanget från den dag flytten sker.
- Som ny ägare ärver du kärl, tömningsfrekvens och hämtdag från den tidigare ägaren. Men inte eventuella tillägsavtal som exempelvis kärl för trädgårdsavfall.
- Om du vill ändra något – till exempel storlek på kärl, hur ofta det ska tömmas eller vilken tjänst du vill ha – gör du en anmälan till oss efter att du har flyttat in.
Byte av kärlstorlek
Beställ kärl för trädgårdsavfall
För dig som flyttar till eller från lägenhet
- Du behöver inte tänka på något abonnemang.
- Det är alltid fastighetsägaren som ansvarar för avfallshanteringen.

Viktigt att veta om fjärrvärme när du flyttar
När du flyttar behöver du veta hur fjärrvärmeavtalet hanteras på din nya adress.
För dig som flyttar till eller från villa
- Fjärrvärmeavtalet följer huset, precis som avfallsabonnemanget.
- Den nya ägaren tar automatiskt över fjärrvärmeavtalet samma dag som flytten sker.
- Som ny ägare ärver du villkoren för själva fjärrvärmen, men inte eventuella tilläggsavtal.
Trygghetsavtal
- Ett trygghetsavtal är ett extra avtal som ger dig extra service och trygghet kring fjärrvärmen.
- Trygghetsavtalet följer inte med vid en flytt – det är personligt och avslutas när den tidigare ägaren flyttar.
- Vill du som ny ägare ha ett trygghetsavtal, behöver du själv teckna ett nytt efter inflytt.
Teckna trygghetsavtal
För dig som flyttar till eller från lägenhet
- Precis som med avfallshantering ansvarar fastighetsägaren för fjärrvärmen.
- Du behöver alltså inte teckna något eget avtal.


