
Regler och avgifter för återvinning
Vi behöver vi hjälpas åt för att ta hand om våra resurser. I Halmstad styr vår Renhållningsordning hur vi gör det på bästa sätt.
- Privat /
- Återvinn & sortera /
- Regler och avgifter
Halmstads kommun har en renhållningsordning som säkerställer en hållbar och effektiv hantering av avfall. Denna ordning består av två delar: en avfallsplan och avfallsföreskrifter.
Avfallsplanen: Vägen mot en cirkulär ekonomi
Avfallsplanen för 2025–2030 fokuserar på att:
- Minska mängden avfall genom hållbar konsumtion och ökat återbruk.
- Erbjuda resurseffektiv och kundnära avfallshantering.
- Skapa attraktiva och skräpfri miljöer.
- Minska miljöpåverkan från nedlagda deponier.
Planen är framtagen i samarbete med invånare, företag och organisationer för att gemensamt nå lokala och globala miljömål.
Avfallsföreskrifterna: Regler för en renare kommun
Avfallsföreskrifterna innehåller regler för hur avfall ska hanteras i kommunen. De klargör ansvarsfördelningen mellan kommunen, fastighetsägare och invånare. Föreskrifterna omfattar bland annat:
- Hur avfall ska sorteras och samlas in.
- Anvisningar för hantering av farligt avfall, elavfall och trädgårdsavfall.
- Möjligheter till dispenser, exempelvis för egen kompostering.
Dessa regler är beslutade av kommunfullmäktige och gäller från och med 1 januari 2025.
Riktlinjerna i sin helhet
Halmstads kommuns renhållningsordning finns naturligtvis att läsa i sin helhet. Här hittar du även Halmstads kommuns riktlinje för avfallstaxor som styr prissättningen av reglerna som beskrivs i renhållningsordningen.

Fastighetsägarens ansvar
Fastighetsägaren har ett viktigt ansvar för att säkerställa att avfallet kan hanteras korrekt:
- Tillhandahålla avfallskärl enligt kommunens anvisningar.
- Placera kärlen rätt inför hämtning – de ska vara lätt åtkomliga och på rätt plats vid rätt tid.
- Informera boende och hyresgäster om hur avfall ska sorteras och hanteras.
- Hålla utrymmen och kärl i gott skick, till exempel soprum och dragvägar.
- Anmäla ändringar, som ägarbyte eller om byggnaden står tom, till kommunen.

Kommunens ansvar
Kommunen, genom sitt bolag HEM (Halmstads Energi och Miljö AB), ansvarar för att organisera och genomföra avfallshanteringen:
- Samla in hushållsavfall och därmed jämförligt avfall från bostäder och verksamheter.
- Tillhandahålla tydlig information om sortering, hämtningsdagar och regler.
- Erbjuda återvinningscentraler och insamlingssystem för exempelvis farligt avfall, elavfall och grovavfall.
- Behandla och återvinna avfall på ett miljösäkert och resurssnålt sätt.
- Pröva ansökningar om dispenser (t.ex. för kompostering eller uppehåll i hämtning).

Invånarens ansvar
Alla som bor i Halmstad – oavsett om man är villaägare, hyresgäst eller bor i bostadsrätt – har ett eget ansvar:
- Sortera sitt avfall rätt – till exempel matavfall, förpackningar, farligt avfall och elavfall.
- Följa kommunens anvisningar för hur och när avfallet ska ställas ut.
- Lämna avfall till rätt plats, exempelvis återvinningscentral eller miljöstation.
- Inte skräpa ner eller dumpa avfall på otillåtna platser.
- Fråga eller söka information om man är osäker – information finns alltid här på hem.se.

