Daniel hjälper kunderna hitta energibesparingar

Att spara energi har blivit en utmaning och ett engagemang för många i tider då allting kostar oss allt mer i vardagen. En som låtit sitt intresse för energibesparingar bli ett yrkesuppdrag är Daniel Linnér, teknisk projektledare på HEM. Nu hjälper han kunder som vill byta fjärrvärmecentraler i samband med att deras fjärrvärmeledningar moderniseras på Kärrhöksvägen i Fyllinge.

Daniel Linnér har efter två år som anställd på HEM kommit in i rollen som teknisk projektledare. Det var efter flera år på Getinge som applikationsspecialist och som serviceingenjör i Norge som Daniel Linnér beslutade att sadla om och läsa till energiingenjör.

- Det var egentligen intresset för energi och kanske mest att se möjligheter till att spara energi som ledde in mig. Vi köpte ett gammalt hus med hög energiförbrukning och jag ville hitta det mest kostnadseffektiva sättet att sänka den förbrukningen. Så väcktes intresset, berättar han.

Det blev tilläggsisolering på det gamla huset, ny ventilation, andra radiatorer och solceller med batterier och vid sidan av det utbildningen som ledde till praktikplats på HEM och i förlängningen en fast tjänst.

- Det är ett jättekul jobb och väldigt varierat. Fjärrvärme, samhällsnyttan. Vi har ju värmen och en av fjärrvärmens stora fördelar är ju att den kan minska belastningen på elnätet eftersom man inte behöver el för att få värme. Det där är viktigt att lyfta och det glöms bort ibland men elen ska användas till viktigare saker än att värma fastigheter där det finns fjärrvärme, säger han.

Leende person i mörkblå pikétröja med HEM-logga på bröstet, står inomhus i en teknisk miljö med utrustning och instrument i bakgrunden.

Daniel Linnér, Teknisk projektledare på HEM

Grävarbete längs en gata – synliga rör och ledningar i marken, jordmassor runt omkring, arbetszon insatt med avspärrningar, bostadshus och vegetation i bakgrunden

Bekymmersfri uppvärmning

Nu är Daniel Linnér involverad i arbetet med att uppdatera fjärrvärmerören på Kärrhöksvägen ute i Fyllinge, ett pilotprojekt där en av de första gatorna som fick fjärrvärme på 1970-talet nu ska få moderna rör och en fortsatt bekymmersfri uppvärmning. I hans uppdrag ingår att hjälpa de kunder som väljer att investera i en ny fjärrvärmecentral när HEM ändå är i huset och drar nytt.

Argumenten för att byta är inte så krångliga att förstå enligt Daniel och framför allt är det de äldre centralerna som utgör en risk om de skulle gå sönder eftersom det kan vara svårt att få tag på reservdelar. Då kan det bli besvärligt.

- En sådan fjärrvärmecentral har en livstid på ungefär 20 år och har man haft sin längre kan det vara läge att fundera över ett byte. Det kan bli väldigt dyrt att reparera och nu när vi ändå är där görs ju ändå en del av jobbet, säger han.

Bekymren som kommer med en krånglande fjärrvärmecentral är allt från ojämn värme till bristande varmvatten och svårighet att sätta rätt temperatur. Centralen kan stå och mata på hela tiden eller hänga sig helt.

- Sådant där vill man ju bara ska funka. Köper man en ny central är det tre års garanti och vi finns för att hjälpa till. Det ska vara bekymmersfritt så man inte behöver gå och fundera på om det finns varmvatten när man ska duscha.

Nyfiken på våra fjärrvärmecentraler?

När du byter till en ny fjärrvärmecentral får du också den senaste tekniken, som både är mer lättskött och möjlighet att styra inomhustemperaturen enklare. Vi tar hand om din gamla central och forslar bort den och installerar din nya på samma ställe. Vi hjälper dig hela vägen.

HEM:s fjärrvärmecentraler Kontakta oss

Olika modeller

HEM kan erbjuda två modeller av fjärrvärmecentral i samband med arbetet i gatan och in till bostäderna. En är uppkopplad mot internet med ingivare som känner av inomhustemperaturen och justerar till önskad temperatur även baserat på utomhusvädret.

- Den lär sig de olika temperaturerna och släpper på rätt värme. Det ger en möjlighet att spara energi, förklarar Daniel Linnér.

Den andra centralen är lite billigare, men enligt Daniel lika effektiv om än inte så digital. Den följer en grundkurva som är förinställd och kan justeras med en liten ratt likt de tidigare versionerna av fjärrvärmecentraler.

Några av gatans kunder har anmält intresse för ett byte av sin fjärrvärmecentral och en vill få hjälp med att installera sin på ett bättre ställe i huset.

HEM har tagit hjälp av Oscar Hanson som entreprenör med installationen av nya rör in till husen. Rören ska anpassas till centralerna och det ska se snyggt ut även om rören ligger utanpå väggen.

Vill man passa på att byta sin fjärrvärmecentral i samband med åtgärderna i gatan får man just nu 5000 kronor rabatt på det ordinarie priset.

- Det blir ändå en del pengar att betala vilket såklart kan kännas tråkigt, men det är en investering för framtiden för börjar det krångla och gå sönder blir det ännu mer kostsamt om man väntat.

Vissa äldre fjärrvärmecentraler är 40 centimeter breda mot dagens 60 centimeter och enligt Daniel Linnér vill man helst inte sätta in de mindre centralerna eftersom de är svårare att göra service på och blir därmed dyrare när arbete ska göras.

Kundkontakterna i Fyllinge gläds han åt och det har hittills varit väldigt positivt.

- Det är roligt att vara med i ett sådant här projekt där vi investerar i något som ska fortsätta funka i förhoppningsvis 80 år eller mer. Det märks också från omkringliggande gator att det finns ett intresse för det vi gör, konstaterar han.

Fjärrvärmeväxlare med ny framtidssäkrad teknik

Vi på HEM arbetar tillsammans med KE Therm och deras lösning HomeSide Inside. Tänk dig en teknisk plattform som ger dig som fastighetsägare helt unika möjligheter att hantera din fjärrvärme och som hela tiden är uppdaterad med den senaste mjukvaran. Ett system som går att styras via Mitt HEM-appen och där all information finns tillgänglig när du behöver den.

Trygghetsavtal för din fjärrvärme

Ett trygghetsavtal är som en värmeförsäkring för din fjärrvärme hemma hos dig. Om olyckan, mot förmodan, skulle vara framme behöver du aldrig stå ensam - vi hjälper dig. Trygghetsavtalet innebär ett flertal förmåner och finns i två olika nivåer.

Kontakta vår kundservice

Vår kundservice hjälper dig gärna med dina frågor! Vi har flera sätt att komma i kontakt med oss på. Använd vår chattfunktion, maila oss, ring oss eller använd vårt formulär längst ner på sidan.