Ersättning vid strömavbrott
Elnät
HEM Elnät
Vår ambition är att du ska ha tillgång till den el du behöver, varje timme av varje dygn. Men ibland uppstår ändå strömavbrott. Då kan du, enligt Ellagen, ha rätt till ersättning eller skadestånd.
Rätt till avbrottsersättning
När du haft ett strömavbrott som varat minst tolv timmar i sträck har du normalt sett rätt till ersättning. Avbrottsersättning ska betalas ut så snart som möjligt men senast inom sex månader från det att vi som elnätsföretag fått kännedom om själva avbrottet.
Avbrottsersättningen betalas till dig utan att du behöver anmäla avbrottet till oss. Om du mot förmodan inte får någon ersättning men tycker att du borde ha det så måste du göra anspråk på detta inom 2 år från det att avbrottet upphörde.
Ersättningsnivåer
Hur mycket du får i ersättning beror på avbrottets längd och din beräknade årliga elnätskostnad. Lägsta ersättningsnivå är 1 200 kr för strömavbrott som varar längre än tolv timmar. Den maximala ersättningen för ett avbrott är tre års nätkostnad..
Du hittar mer information om avbrottsersättning i de allmänna avtalsvillkoren.
Rätt till skadestånd
Du kan ha rätt till skadestånd oberoende strömavbrottets längd. Skadestånd omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt annan förlust på grund av avbrottet. Skadeståndet måste begäras inom två år från det att skadan inträffade för att rätten till skadestånd inte skall gå förlorad.
Ersättning
Eventuell avbrottsersättning avräknas från skadeståndet. Skadestånd utgår inte om elnätsföretaget visar att avbrottet beror på ett hinder utanför företagets kontroll.
Vid skadeståndsanspråk rekommenderar vi dig att också ta kontakt med ditt försäkringsbolag.
Vägledning och möjlighet att pröva
För att få vägledning om exempelvis jämkning av avbrottsersättning eller om undantag gäller kan elanvändare vända sig till exempelvis Konsumenternas energimarknadsbyrå eller till kommunal konsumentvägledare. Om ni vill få beslutet prövat kan ni vända er till Allmänna reklamationsnämnden eller till allmän domstol.