Just möjligheten att bygga storskaligt testades först i HEM:s egen regi där kontoren på Flygstaden och Kristinehed, med ChargeNodes hjälp, snabbt fick 20-talet uttag för tjänstebilar och förmånsbilar. Dessa utökades dock snart till att även omfatta medarbetarnas privata elbilar för möjlighet att ladda bilen under arbetsdagen.
- Tillgängligheten och möjligheten att kunna ladda sin bil medan man arbetar har bidragit till att allt fler kollegor faktiskt vågat ta steget och köpa en egen elbil. Sedan vi började har många fler ställt om vilket ju är väldigt positivt, säger Viktor Sundling.
Idag är det lätt för fastighetsägare med egen parkering att erbjuda sina hyresgäster laddningsmöjligheter vid hemmet. Men har du eller hyresvärden inte egen mark är du beroende av att kunna ladda din bil på annan plats än vid hemmet vilket gör steget till att köpa elfordon längre, tror Viktor Sundling.
Där vill HEM vara med och bidra till att fler laddstolpar kommer upp i stor skala på fler publika platser där människor kan ladda sina elbilar snabbt, tryggt och enkelt. Ambitionen går också helt i linje med HEM:s arbete för att nå klimatmålen i kommunfullmäktiges antagna plan för energi och klimat genom elektrifiering. I planen ligger ansvaret på HEM, i samarbete med kommunens bostadsbolag HFAB samt teknik- och fritidsnämnden, att just ”öka antalet laddpunkter på kommunala parkeringar och besöksmål”.
Första kunden i Halmstad att hoppa på möjligheten till storskalig laddningsanläggning, genom en paketlösning från HEM och ChargeNode, var Halmstad Golfklubb. Inför tävlingen Scandinavian Mixed förra sommaren efterfrågade klubben en smart lösning för att möta besökarnas behov av att kunna ladda bilen medan man spelade golf eller följde tävlingarna.