Sedan 1 januari 2024 gäller nya nationella krav på att företag, precis som hushåll, ska sortera ut matavfall och förpackningar för återvinning. Det innebär att alla verksamheter, livsmedelsbutiker och hushåll, är skyldiga att sortera biologiskt avfall för sig och alla förpackningar för sig till återvinning i syfte att öka återvinningen och minska matsvinnet. Här hittar du en enkel guide till vad som gäller, hur du undviker problem och hur HEM kan hjälpa dig med rätt lösningar.
Att återvinna olika material, mat och biologiskt nedbrytbara produkter sparar planetens resurser. Ert matavfall blir dessutom ett värdefullt komplement som slurry till biogas- och biogödselproduktion. Därför måste alla hjälpas åt för att öka återvinningen i samhället.
Vad innebär avfallsreglerna?
För dig som företagare innebär de nya reglerna att du måste se till att alla förpackningar i din verksamhet återvinns och att förpackningar som innehåller matavfall töms på plats. Maten och förpackningarna sorteras var för sig och skickas till återvinning. Har du inte möjlighet att tömma och sortera i egen lokal kan du ta hjälp av någon entreprenör som gör detta i godkänd anläggning.
-
Matavfall och förpackningar ska sorteras ut separat från övrigt avfall.
-
Kraven gäller oavsett bransch och omfattar både arbetsplatser, verksamheter och lokaler där mat och dryck hanteras.
-
Om du serverar mat och dryck på plats ska du erbjuda sorteringsmöjlighet för kunder och gäster. Undantag finns för vissa verksamheter, till exempel take-away och food trucks.
-
Dispens kan sökas hos kommunens tillsynsmyndighet om det finns särskilda skäl.
Vad ska sorteras?
Som företagare ska du sortera ut papper och kartong, plast, metall, färgat glas, ofärgat glas, plastflaskor och metallburkar för retursystem, trä samt övrigt förpackningsmaterial.