Nya utmaningar ger ökad arbetsglädje

Att trivas på sin arbetsplats vet vi ju alla är jätteviktigt. I det ingår ofta att få lite nya uppdrag och utmaningar som gör att man utvecklas och lär sig något nytt. En som vet hur det fungerar är Julia Carlsson på kundservice som det senaste året ingått i och administrerat arbetet för appen Mitt HEM.

Julia Carlsson började på HEM:s kundservice för fem år sedan efter att även tidigare ha arbetat i olika serviceyrken inklusive butik. Arbetet med att hjälpa kunder låg alltså henne nära hjärtat sedan tidigare när hon tog uppdraget på kundservice.

Mitt HEM

Att jobba på kundserviceavdelningen är något som Julia Carlsson verkligen uppskattar, men efter fem år med liknande arbetsuppgifter blev hon ändå glad när chansen dök upp om att ingå i arbetsgruppen för bolagets nya kundapp Mitt HEM. En utmaning i sig eftersom Julia aldrig sett sig som någon som varit intresserad av eller duktig på tekniska lösningar.

Möjligheten dök upp eftersom Daniel (Svensson, marknadschef) tyckte det vore bra om någon från oss på kundservice var med och bevakade de önskemål som kommer in till oss. Jag tyckte det var bra för då var vi representerade med de frågor vi får och jag kunde ta med mig information tillbaka som vi har nytta av, förklarar hon.

Sedan dess har mycket hänt. Appen har idag över 15000 användare som både vill få koll på elen, soptömningarna och en del annat. Ibland krånglar det för någon kund och då hamnar ärendena hos Julia som antingen själv får klura ut en lösning och svara kunden eller ta hjälp av sitt team och leverantören Bright. Vissa barnsjukdomar har dykt upp under arbetets gång men det allra mesta har man löst tillsammans.

Att det dyker upp en del nya buggar är ju inget konstigt eftersom vi tar fram nya tjänster och lösningar hela tiden. Då får vi bara lösa det efter hand som vi arbetar och det gör vi också.

Mitthem Analys
Mitthem Månadsrapport

Annat perspektiv

Att arbeta i app-teamet har bara varit positivt, enligt Julia. Man är ett himla gott gäng med representanter från flera olika avdelningar där allas kompetenser kommer väl till pass och man samarbetar väldigt bra.

Det har varit väldigt roligt hela tiden. Att få göra något helt annat upptill de vanliga arbetsuppgifterna och få lära känna de andra i teamet. Och även att få hjälpa kunderna lite från ett annat håll och ur ett annat perspektiv när vi tar fram nya tjänster i appen som kan hjälpa dem, säger hon.

I app-teamet tycker Julia att två jobbvärldar mötts i hennes fall. Både kundservicen och utvecklingen av servicen för framtiden. Rent arbetsmässigt har det varit ett lyft att få en ny utmaning även om hon ibland måste dra ner lite på tempot just för att hon gärna drar iväg och vill så mycket hela tiden.

Jag är sån som person att jag vill hjälpa alla på bästa sätt. Det är både det roliga och det utmanande med arbetet för man kan inte alltid hjälpa alla som de skulle velat och då blir det så klart tråkigt. Precis som det är lika positivt när man verkligen hjälper en kund som haft problem med något och de blir jättenöjda

Julia Carlsson

Kundservicemedarbetare

Himla glad

De gånger en omöjlig uppgift löser sig blir det därför desto roligare. Som kunden som haft problem med just sin app i ett år och det verkade näst intill omöjligt att lösa det, men till slut funkade allt som det skulle.

-Den kunden blev så himla glad och skrev in att alla skulle få höra hur väl vi hanterat det här. Då blev jag också väldigt glad.

Framöver kommer nya funktioner att byggas ut som att kunderna ska kunna se hur många besök de har kvar av sina 15 fria besök på ÅVC. Elnätskunderna är en annan prioriterad grupp och just nu jobbar man stenhårt för att få till en bra och säker lösning för bank-id.

App-gruppen sätter mål över sex månader men vissa saker tar längre tid än andra. Då är det bara att grotta ner sig och köra på.

Det bästa har varit att få jobba i det här teamet, lära känna de andra och se allt arbete som faktiskt ligger bakom allting som görs här på HEM. Det ligger så himla mycket arbete, kompetenser och idéer bakom allt som de flesta bara tycker ska fungera. Om någon får chansen att arbeta så här i ett team tycker jag de ska göra det. Det blev väldigt bra för mig i alla fall.

Upp och ner för elpriset

Nu har vi haft smällkalla temperaturer den senaste veckan som lika snabbt övergått i någon plusgrad. Fluktuerande elpriser och i Frösakull uppmaningar från oss på HEM om att spara på elen eftersom kylan och obalans i elanvändningen mellan olika bostadsområden lett till snedbalans i elnätet. Vad är det som händer på elmarknaden och hur ser det ut under de kommande veckorna?