Skötselråd för din fjärrvärmecentral

Här har vi samlat vanliga frågor och svar för dig som har fjärrvärme hemma. Självklart är vi bara ett samtal eller en chatt bort för att hjälpa dig!

Mina element blir inte varma. Vad ska jag göra?

Innan du kontaktar oss finns det ett antal snabba och enkla åtgärder du kan göra själv:

  • Kontrollera att det finns el till anläggningen. Om inte kontrollera säkringen och vid behov byt den.
  • Kontrollera så att det inte står ECO på displayen på reglercentralen. ECO betyder att det inte behövs någon värme på grund av yttertemperaturen.
  • Kontrollera trycket i husets värmesystem (0,5 bar vid 1-plans hus, 1,0 bar vid 1,5-plans hus och 1,5 bar vid 1,5-plans hus med källare). Om inte, fyll på med vatten upp till detta värde. Detta görs via påfyllningsventilen.
  • Kontrollera att cirkulationspumpen är igång genom att sätta din hand eller ditt öra mot pumpen för att höra om den vibrerar.

Har du avbrott i din fjärrvärme?

Kontrollera i första hand din fjärrvärmecentral och berörda system. Om du inte kan göra det själv kontakta din fastighetsägare eller ansvarig i bostadsrättsföreningen. Ofta beror avbrotten på ett fel i fastighetens egen fjärrvärmecentral och då är fastighetsägaren ansvarig.

Du kan se eventuella pågående avbrott på vår avbrottssida.

Har du problem med din fjärrvärmeväxlare?

Om din fjärrvärmeväxlare inte är lika effektiv som den har varit, eller om den går sönder kan du beställa servicearbete och felavhjälpning från oss.

Det läcker från min fjärrvärmecentral. Vad ska jag göra?

  • Kontrollera att muttrarna är spända. Om inte, dra åt dessa.
  • Vid stort läckage, stäng av huvudventilerna till huset och kontakta oss.

Det kluckar från mina element. Vad gör jag?

  • Börja med att lufta det element som är närmast fjärrvärmecentralen (ta en våning i taget).
  • Kontrollera trycket i husets värmesystem (0,5 bar vid 1-plans hus, 1,0 bar vid 1,5-plans hus och 1,5 bar vid 1,5-plans hus med källare). Om inte, fyll på med vatten upp till detta värde. Detta görs via påfyllningsventilen.

Hjälper inget av ovan så hör av dig till vår kundservice så hjälper vi dig!

Vattnet blir inte varmt. Vad gör jag?

Tappa varmvatten under några minuter. Om det inte fungerar eller om det tar väldigt lång tid, hör av dig till en VVS-firma eller oss så hjälper vi dig.

Skötselråd för din fjärrvärmecentral

Här har vi tagit fram en guide över hur din anläggning fungerar. 

Skötselråd - Homeside   Bilaga: Manual Homeside

Trygghetsavtal för din fjärrvärme

Ett trygghetsavtal är som en värmeförsäkring för din fjärrvärme hemma hos dig. Om olyckan, mot förmodan, skulle vara framme behöver du aldrig stå ensam - vi hjälper dig. Trygghetsavtalet innebär ett flertal förmåner och finns i två olika nivåer.

Klok värme - syskon leker vid bord

Klok Värme - full koll på din innetemperatur

Du som har fjärrvärme hemma kan få koll på temperaturen direkt i mobilen - närsomhelst och varsomhelst. Med tjänsten Klok Värme får du enkelt en jämnare innetemperatur och har full koll i appen.

Kontakta oss

Vår kundservice hjälper dig gärna med dina frågor! Vi har flera sätt att komma i kontakt med oss på. Sök bland vanliga frågor och svar, använd vår chattfunktion, maila oss, ring oss eller använd vårt formulär längst ner på sidan.