IMG_8657.JPG

Med energitjänstavtal kan företag fokusera rätt

I konkurrensen med andra företag och verksamheter på marknaden gör företag bäst i att syssla med det som just de är bäst på: nämligen sitt företagande. Men vad gör man med anläggningar som kräver både underhåll, uppdateringar och lite extra kärlek emellanåt? Ja, en idé är att ta hjälp av oss på HEM och överlåta drift- och underhåll till oss. Sedan kan du fokusera på ditt företag i lugn och ro.

På avdelningen för energitjänster på HEM är det just detta som affärsingenjör Alexander Liebon tillsammans med sina kollegor sysslar med. I samspel med kunderna tittar man på vad just de behöver hjälp med för att allt ska flyta smidigt och de ska slippa oroa sig för vare sig värme, kyla eller andra frågor beroende på vad de fyllt just sitt avtal med.

Med ett så kallat energitjänstavtal hos HEM kan kunden nämligen plocka ihop ett helt eget ”paket” av tjänster och produkter och även få regelbundna genomgångar av sina lokaler, fastigheter och anläggningar. Då tittar man på allt från energiförbrukning till eventuella läckage och framtida utbyten av teknik för effektivisering.

Skräddarsydda avtal

Kunden hos HEM kan vara fastighetsägare, tillverkare, företagare inom olika branscher liksom industrier, affärer och bilfirmor som väljer ett skräddarsytt avtal.

Vi kan idag få ut så mycket data från våra kunders verksamheter att vi får en kanonbra översyn över hur allting fungerar eller i de fall någonting inte fungerar som det ska, förklarar Alexander Liebon.

Tillsammans med kollegan David Winde är det Alexander som initialt hjälper kunderna pussla ihop rätt avtal efter behov.

Månadsförbrukningen av fjärrvärme eller fjärrkyla och el går lätt att se och över tid analysera. Utifrån det fattas beslut om något behöver bytas ut eller fixas till. En gång per år erbjuds kunderna ett personligt möte, men många är nöjda ändå och då kör man bara på och håller koll via de data man man får regelbundet.

Ibland är det kunden som ber om hjälp när något händer. Då finns HEM:s ständiga beredskapspersonal redo året om vid dygnets alla timmar för att åka ut och hjälpa till. Ibland med enklare grejer som att justera värmen eller laga en mindre läcka.

alexander_liebon.jpg

Vi har bra koll på kundernas anläggningar genom vår styr- och reglerövervakning och vi får larm om någonting avviker från det normala. Det går ut notiser på jourtelefonen eller datorn och då kan vi sticka ut med hjälp av våra tekniker i beredskap, säger Alexander Liebon.

Övervakningen av anläggningarnas olika funktioner är en trygghet för kunderna både för att avvikelser snabbt upptäcks och för att de då kan fixas utan längre väntetider.

Hjälp med investering

Med ett energitjänstavtal får kunderna också tips och råd om det är dags att byta en fjärrvärmeväxlare eller ventilation för att förebygga större avbrott inom en nära framtid eller för att spara energi och i nästa steg även spara pengar.

I de fall det handlar om en större investering kan HEM gå in och ta kostnaden för att sedan låta kunden betala av investeringen över 10 års tid. På så vis blir det mindre kännbart för kundens egen ekonomi och man riskerar inte att nödvändiga åtgärder uteblir. Något som ofta visar sig bli ännu dyrare när någonting väl går sönder och man måste agera akut.

Vid sådana investeringar håller en projektledare från HEM i allt från kundkontakt till tidsplan, entreprenörer, installering och genomgång med kund när allt är i hamn.

Mer eller mindre kontakt

HEM har i skrivande stund drygt 300 energitjänstavtal med olika utformning, alla unika eftersom varje kunds verksamhet är unik. En del är jättestora verksamheter och företag medan andra är mindre BRF:er som till exempel vill minska sina energikostnader genom att få hjälp med att reglera sina centraler så de inte drar energi i onödan.

sungrow-emea-ceTSHQ0qars-unsplash.jpg

En del kunder efterfrågar hjälp för att installera solceller för att bli mer energieffektiva och kunna producera sin egen el. Där kan vi med energitjänstavtalet också erbjuda en teknisk- och finansiell lösning för att förverkliga detta, säger Alexander Liebon.

Hur mycket kontakt man som kund vill ha med HEM bestämmer man själv. Vissa möten sker med regelbundenhet då man erbjuds besök eller en träff för att gå igenom olika data och statistik. En del kunder ringer oftare och passar på att ställa frågor om andra delar av HEM:s verksamheter som inte nödvändigtvis ingår i själva avtalet och det går naturligtvis också bra.

Vi försöker så klart hjälpa till att koppla dem till andra kollegor om de har frågor som inte vi kan svara på. Många tycker nog att det är skönt att ha en kontaktväg in till oss. Det är tryggt att veta att det alltid går att ringa och nå oss, tror Alexander Liebon.

Andra kunder får man nästan jaga för att bestämma tid för en genomgång. Det i sig är väl ett gott tecken på att det mesta flyter på som det ska utan orosmoln.

Klimat och miljö

En del företag vill också ha hjälp med att ta fram energideklarationer för att visa hur man ligger till ur ett klimatperspektiv. Klimat och miljö är mer än tidigare en konkurrens- och hygienfaktor i de flesta branscher.

Att hjälpa företag med energikartläggningar och komma med lösningsförslag där man hittar brister eller förbättringspotential hör till uppdraget. Där kommer också ofta erbjudandet om att HEM går in och tar investeringen för till exempel ett gammalt uttjänt aggregat som bör bytas mot ett modernt, både för miljön och för plånboken.

Av dagens kunder har de allra flesta så klart varit kunder hos HEM i många år, men det dyker också kontinuerligt upp nya som hört talas om energitjänstavtalen och vill ha förslag på ett eget för sin fastighet eller verksamhet.

Det är väldigt kul när det ringer nya kunder som hört talas om oss och tycker det verkar bra att ta hjälp av oss. Även kollegor i branschen har kontaktat oss för att höra hur vi jobbar med de här avtalen för de vill komma i gång med något liknande. Sådant är bara jättepositivt för där är vi inte konkurrenter utan kan nätverka och hjälpa varandra, säger Alexander Liebon.

Har du frågor om våra energitjänstavtal och om de skulle passa just din verksamhet får du gärna höra av dig till oss på HEM. Lösningen för dig är kanske bara ett telefonsamtal bort.